الحقوق محفوظة لأصحابها

محمود المصري
بسم الله و الحمد لله و الصلاة والسلام علي رسول الله ، اهلا بكم اهلي و احبابي مرحبا بكم مرة اخري ايها السابقون و مع سلسلة السابقين اليوم الحلقة رقم 17 و الايام تجري و فرصة العمر امامكم لكي تفوزوا بفرصة العتق من النيران و الفوز بالفردوس الاعلي و تكون بصحبة النبي صلي الله عليه وسلم و الانسان لو غنم ليلة القدرلمدة عشرين سنه لو قلنا ليلة 84 سنه لو فزت بها 10 سنين كانك عشت 840 سنه عبادة ، طيب فزت بها 40 مرة كانك عايش 1680 سنة في عبادة الله جل و علا ، الحق نفسك و فرصة عمرك اعتبرها ان ممكن دا يكون اخر رمضان في حياتك و تكون دي اخر ليلة في عمرك ممكن ليلة القدر هي الليلة التي تقبض فيها ، خلي الهمة عالية و خلي القلب دايما موصول بالله حتي يجمعنا الله بكم في الفردوس الاعلي .

تعالو نكمل علو الهمة عند الصبيان و هي مسالة كبيرة جدا " يا ايها الذين امنوا قوا انفسكم و اهليكم نارا وقودها الناس والحجارة عليها ملائكة غلاظ شداد لا يعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يامرون " ويقول الحبيب صلي الله عليه وسلم " كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته " و مطلوب منا يا جماعة انه يحافظ علي زوجته وعلي اولاده لانه هايتسال عنهم ، " و ما من راع استرعاه الله رعية يموت يوم يموت و هو راص لرعتيه الا حرم الله عز و جل عليه رائحة الجنة " سبحان الله حتى رائحة الجنة تحرم عليه ، الحديث في الصحيحين " ما منكم من احد الا سيقف بين يدي الله عزوجل ليس بينه و بينه ترجمان فينظر العبد لا ينظر الا ما قدم و ينظر تلقاء وجهه فلا يري الا النار فاتقوا النار و لو بشق تمرة "

و تسال يوم القيامة اعمالك تمام و لكن عندك رعية عندي يا رب زوجة وبنتين و ولد ، الزوجة لبست حجاب لا و البنات لا و الاولاد كانوا بيصلوا لا ، يبقي ممكن تدخل النار بسبب الزوجة و الاولاد " كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته ، عندي الواحد اللي بيصلي و بيصوم و بيزكي و يحج لكن مضيع رعيته فياتي يوم القيامة ممكن يدخل النار بسبب الزوجة و الاولاد .

احد السلف جاءه رجل وابنه مولود له شهر ويقول له اريد ان اربي الولد قال له فاتك القطار ، تربية الولد تكون قبل اختيار الزوجة فالزوجة الصالحة هي التربة الخصبة و كما في الصحيحين " تنكح المراة لاربع لمالها و لجمالها و حسبها و نسبها فاذفر بذات الدين تربت يداك " و الحديث خرج مخرج الخبر ، يعني عايزها جميلة وعندها فلوس وبنت ناس كل الحاجات دي ما تنفعش لطالما انها ليس ذات دين ، تلاقي علي القنوات الفضائية sms اريد زوجة لديها شقة و تعمل في وظيفة ، و دا يفكرني في بقصة نشرت واحد عايز يتجوز " مزارع في الخامسة و العشرين اريد ان يتزوج من فتاة ريفية تبلغ من العمر 20 سنة تمتلك جرار زراعي الرجاء عند الموافقة ارسال صورة الجرار ، يعني هو ها يتزوج الجرار ، و الرجل ياخذ القوامة من الانفاق علي الزوجة " الرجال قوامون علي الناس بما فضل الله بعضهم و بما انفقوا من اموالهم " ، مجرد انك تتعود ان تنظر الي المرأة يصبح الجمال منظور ، والحسب و النسب يعني واحدة ابوها عمدة و اجوزتها مع اقل خلاف في ظل اعلام يقوي المراة علي الرجل ، حصل خلاف راحت لاهلها يقولوا لها اقعدي ونجوزك سيد سيده و هانعمل فيه وهانخلي ، ايه كل ده ؟؟؟

فاظفر بذات الدين تربت يداك ، النبي صلي الله عليه وسلم يقول " رحم الله رجلا قام من الليل فصلي " و هذه هي الرجولة لانه هناك فرق بين الذكورة و الرجولة " وانه خلق الزوجين الذكر و الانثي " يعني فيه ذكور كثير جيدا اما الرجال " من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه " و " رجال لا تلهيم تجارة و لا بيع عن ذكر الله و اقام الله و اتياء الزكاة " ، و " جاء من اقصى المدينة رجل يسعى " ، فالنبي يقول " رحم الله رجل قام من الليل فصلي ثم ايقظ امراته فان ابت نضح في وجهها الماء ، و رحم الله امرأة قامت من الليل فصلت فايقظت زوجها فان ابي نضحت في وجهه الماء " , وفي راوية اخري " فان قاما و صليا كتبا عند الله م الذاكرين الله كثيرا و الذاكرات " ، تخيل بيت بالمنظر ده ، و يقول لزوجته قومي يا حبيبتي حلاله نعم يدلعها هوا دا اللي بيحصل يعني يقول كل الكلام للبنت اللي كان ماشي معاها ايام الجامعة و لما يتجوز ما يقولش لزوجته الا يا ام محمد و ام ابراهيم و لا هيا في يوم من الايام قالت له انت بتحبني يا فلان ، فاذا كنت تخرجه في الحرام الاولي ان تخرج هذا الكلام في الحلال ، تخيل المنظر الجميل ده زوج بيصحي زوجته لكي تصلي و لما تابي يجيب الماء و و برفق ينضحه في وجهها ،و في المقابل رحم الله زوجة قامت تصلي و تيقظ زوجها فان ابي تاتي بالماء و برفق تنضحه في وجهه ،فان قاما و صليا كتبا عن الله من الذاكرين الله كثيرا و الذاكرات ،فهل بالله عليك يقوما الليل و يتخانقوا بالنهار دا محال طبعا ، البيوت اللي فيها الذكر تكون منوره .

سيدنا ابو هريرة هو و زوجته و الخادم ، قال كان يقتسمون الليل ثلاثا الخادم او الخادمة تصلي ثلث الليل ثم تصحي زوجته و تصلي ثلث الليل و البعدين تصحيه يصلي الثلث الاخير و البعدين الثلاثة يصلوا الفجر .

الحسن بن ابراهيم و علي بن ابراهيم و كان معاه رجل كانوا كل واحد منهم يصلي ثلث الليل فلما مات الرجل صلي كل منهم نصف الليل فلما مات اخوه صلي الليل كله ، سبحان الله هذه هي البيوت المنورة بطاعة الله و طاعة رسول الله صلي الله عليه و سلم .

نرجع لموضوعنا نشوف امثلة جميلة جدا ، المثال سيدنا سعد ابن ابي وقاص خال النبي صلي الله عليه وسلم و عندما اسلم كان صغير في السن 19 سنة و قد يكون قبل ذلك ، و لما اسلم تعرض لمأساة وهي ان امه كانت علي الكفر و كانت مصممه ان ابنها يرجع علي الكفر ، فقالت له اتعلم يا بني ان دينك يامرك بحسن الخلق قال اجل يا اماه ، قالت ادينك يامرك ببر الوالدين ، قال اجل يا اماه ، قالت انا امك اامرك ان تكفر باله محمد ، و لو لم تترك دين محمد سامتنع عن الطعام و الشراب فتعيرك العرب بانك قاتل امك ، و كان مشهور ببر والديه ، قال يا اماه اني مع شدة حبي لكي لاشد حبا لله فلو كانت لكي مائة نفس خرجت نفسا بعد نفس ما تركت دين محمد صلي الله عليه وسلم فكلي او دعي " فامتنعت عن الطعام لمدة يومين فاطعمها ابنها عمارة و قامت تدعوا علي سعد فنزل القران " و ان جاهداك علي ان تشرك بي ما ليس لك به علم فلا تطعهما و صاحبهما في الدنيا معروفا " اليوم الكثير من الابناء و البنات تلاقي الاسرة مش ملتزمة و مع بعض المضايقات خلاص انتهي الامر اللي لابسه خمار تقلع الخمار و اللي لابسه نقاب تقلع النقاب ، مع ان عندنا اصل من الاصول النبي صلي الله عليه وسلم يقول " لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق " ، طاعة كل انسان علي وجه الارض مقيدة بقيدين هما المعروف و الاستطاعة ، في اللحظة اللي والدك يقول لك هات لي علبة سجاير لا تطيعه لانه يامرك بمنكر " و تعاونوا علي البر و التقوي و لا تعاونوا علي الاثم و العدوان " ، قال يابني عايزك تشيل العربية علي دماغك ، لا لانه لا استطاعة لي بذلك ، الا النبي صلي الله عليه وسلم لانه لا يامرك بمعصية او ما هو فوق الطاقة .

فيا شباب و يا بنات اثبتوا و لك في سيدنا سعد النموذج ، و احنا برضه عايزين في بيوتنا نعامله بكل رحمة بلاش لما الشاب او البنت لما تلتزم يقلب البيت نار و يقول دول بيعلموا منكرات و مخالفات شرعية فانا ها غير بالعافية ، ما الدنيا كلها تتقلب و نفقد رضا الام و الاب و النبي صلي الله عليه وسلم يقول " الوالد اوسط ابواب الجنة " اي احسن ابواب الجنة ، فبدل ما اقول لابي وامي دا حرام و دا حلال ، ما تدخل علي والدتك تجدها تتفرج علي الفيلم مثلا تدخل ازيك يا ست الكل عامله ايه و الله كان نفسي اتكلم معاكي ممكن اوطي صوت التليفزيون تقولك عايز ايه يا حبيبي و تغلق التليفزيون ، تتكلم معاها و الله كنت قاعد في درس امبارح و الشيخ كان بيتكلم عن درجات الجنة وحب الجنة و نعم الله ، و لو كنت بتعامل امك و ابوك معاملة حلوة قبل الالتزام خليها مضاعفة بعد الالتزام ، اذكر اني قلت لكم في حلقة سابقة اني شاب اللي اصلح الفلوجة امك و ابوك زعلانين انك اسلمت قال بالعكس فرحانين جدا و الام قالت انا فرحانة جدا لانه قبل ما يسلم كان بيضربني و يشتمني و لما اسلم دخل يبوس راسي و قالت ايه اللي حصل لك قال لها انا اسلمت ، هيا دي الدعوة العملية انك تنقل الافعال الي بيتك ، دا بيفكرني بشاب واخد كل حاجة عافية و التزم و في كل يوم يقفل البيت و كل حاجة فيه حرام عليكم هاتخشو النار و الاسبوع الثاني من الالتزام انتي مش لابسه حجاب ربنا ها يولع فيكي ، فالام كانت عايشة في رعب و مرة من المرات كان ما صلاش المغرب و دخل بسرعة و دخل حجرته و اغلقها و من استعجاله صلي علي عكس القبلة و الام قالت لاخوه شوفه يا بني ايه اللي حصل له الاسبوع ده قال لها يا حاجة ابشري غير القبلة ، يعني عايزين نقول رفقا بالامهات و يكون هناك احسان في المعاملات و المعاملة الطيبة ، عندي بعد الالتزام تكون خادمة عند الام حسسي الام بنعمة الالتزام فتقول الله الالتزام كله رحمة و يارب كل الاولاد يكونوا ملتزمين .

تعالوا نشوف مثال جميل من امثلة علو الهمة ، عبد الله بن عباس حبر الامة و ترجمان القران الذي دعا له النبي صلي الله عليه وسلم و قال " اللهم فقه في الدين و علمه التاويل " ،سيدنا عبد الله بن عباس بذل جهد في طلب العلم و كان ملازما للنبي صلي الله عليه وسلم و كان لا يتاخر عن مجالس النبي صلي الله عليه وسلم حتى صار حبر الامة و ترجمان القران .

اذكر مثال جميل وقع في غزوة بدر احنا لسه بنتكلم عن سيدنا سعد بن ابي وقاص و كان له اخ صغير اسمه عمير بن ابي وقاص ، خد بالك لما سعد ابن ابي وقاص خال النبي يعني اخو ام النبي ؟ لا ، لكن خاله لانه كان من قبيلة بني زهرة و بني زهرة اخوال بني النجار و ام النبي من بني النجار ، و عمير كان عنده 12 سنه و النبي لم يكن يجيز احد للجهاد الا احد عنده 15 سنه فعمير في غزوة بدر داخل للجهاد في سبيل الله 12 سنه يعني سته ابيتدائي يعني احلامه في البلاي استيشن , و النبي واقف يرص الصفوف وجد ان ثياب سعد بن ابي وقاص يتحرك يمين و شمال ، فالنبي استغرب ووجد ان عمير يقف خلفه و قال له يا رسول الله لا تحرمني الشهادة و بكي ، ايه 12 سنه يقول لا تحرمني الشهادة ، لا تستغرب ما اولادنا في فلسطين اصغر من كده و يقف امام الدبابة و هذا اخطر واشد ، و الان عندنا رجال فلسطين يقف بالحجر امام الرشاش ، و فعمير قال لا تحرمني الشهادة يا رسول الله ، فاجازة النبي صلي الله عليه وسلم فدخل فقاتل فتقل فكان شهيد في غزوة بدر رضي الله عنه وارضاه .

ان شاء الله نكمل الباقة العطرة من علو همة الصبيان في اللقة القادمة القاكم علي خير وربنا يبارك فيكم جميعا يا رب العالمين و ان شاء الله نكون في علو همة كل و سبحان اللهم و بحمد نشهد ان لا اله الا انت وصلي الله علي نبينا محمد وعلي اله وصحبه وسلم و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

المصدر: http://www.alresalah.net/morenews.htm?id=369_0_2_0