الحقوق محفوظة لأصحابها

رمضان 1434

»

قصة الأندلس

»

17 - عوامل السقوط


عمرو خالد
تعرض الحلقة السابعة عشر من قصة الأندلس، لأحداث الفتنة الكبرى التي سقطت فيها الأندلس لما يقرب من ٢٠ عاما وعندما تشاهد الحلقة ستجد نفسك تتساءل: كيف لم يدركوا نتيجة هذا الانقسام؟ كيف لم ينتبهوا؟ كيف لم يعودوا لرشدهم؟ تعرف على عوامل سقوط الأندلس في هذه الفتنة.. وستندهش من تكرار نفس تلك الأخطاء اليوم ولكن لا أحد ينتبه

-----------------------------------

17

عوامل سقوط الأندلس وأحداث الفتنة

قال رسول الله صل الله عليه وسلم: "الفتنة نائمة، لعن الله من أيقظها" ليس فقط في الأندلس ولكن في كل وقت وفي أي مكان. فأحداث الفتنة وعوامل السقوط هي تجسيد لواقع بلادنا اليوم، ومن يطلع على هذه الأحداث -وإن لم يكن يعرف نهاية القصة مقدماً- فلا محالة سيتنبأ بحتمية السقوط.

بداية السقوط

ستشتغل الفتنة وتبدأ بخطأ أرتكبه أبو الحكم المستنصر بن عبد الرحمن الناصر وذلك بإصراره على تولية ابنه الصغير ذو الأثنى عشرة عاماً الخلافة، فكما جاء في الحديث الشريف حينما جاء رجل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم يسأله متى الساعة، فقال رسول الله صل الله عليه وسلم:" إذا وسد الأمر لغير أهله، فانتظر الساعة". وتولى أمور الدولة الحاجب المنصور بن أبي عامر وقاد الدولة في الطريق الصحيح ولكنه توفي، فجاء ابنه عبد الملك الملقب بالمُظفر وذهب إلى الخليفة الصغير هشام بن أبي حكم وجعله يصدر قرار بأن يعينه الحاجب بعد وفاة أبيه وأطلق على نفسه المُظفر. وحكم المُظفر على نهج أبيه لمدة سبع سنوات وانتصر في المعارك التي قادها، وبعد وفاته تولى أخوه عبد الرحمن بن المنصور بن أبي عامر، ولم يكن في مثل صلاح أباه وأخاه، فقد كان ماجنًا، كثير الشرب، فكان حاكمًا مستهترًا، وولى من لا يستحق فآتى بالعامرين وولاهم المناصب وطرد غيرهم. ثم ذهب إلى هشام بن أبي حكم وطلب منه أن يوقع له بالموافقة على أن يكون هو ولي العهد بعده، فوافقه هشام بن أبي الحكم.

انقلاب الشعب

كانت هذه القشة التي قسمت ظهر البعير. فكره الناس ذلك وخرجوا من قرطبة وعزلوا هشام بن أبي الحكم أثناء سفر عبد الرحمن بن المنصور بن أبي عامر، وولوا الخلافة واحدًا من أحفاد عبد الرحمن الناصر وأسمه المهدي. وأثناء عودة عبد الرحمن بن المنصور بن أبي عامر من سفره، قاموا بقتله.

وهنا صارت المأساة بإنعدم الآمان وتدمير قرطبة وسرقة وتدمير الزهراء. فالمهدي لا يستطيع أن يحكم، ولا يوجد خليفة، ولا أحد يتولى زمام الأمور. ووصل الأمر من إنعدام الآمان أن يتحسر الناس على أيام العامريين التي كانت من أسوأ الأيام. ولم يعد أحد يعرف من يحرك الأمور، فبدأوا باستبعاد وعزل أي شخص يتبع العامريين حتى البربر، وكانت الطامة الكبرى بتطبيق هذا المبدأ في الجيش والمناصب الهامة في الدولة فقاموا باستبعاد العناصر التي تنتمي للعامريين، وتعيين غير الأكفاء في مناصبهم، فسقطت الدولة لتولي من لا يصلح وعدم تطبيق مبدأ التلسيم والتسلم للمنصب والمهام. كل هذا حدث نتيجة لفقدان التعايش وعدم توحد الصف، قام المسلمون بتدمير أنفسهم بأنفسهم وكانوا هم الأعداء الحقيقين لدولتهم.

سليمان المستعين بالله

جاء المهدي خليفة ولكنه كان يكره البربر وكان كل ذنبهم أنهم عملوا مع بني عامر، فقام المهدي بإضطهادهم وظلمهم، كما ظلم وعزل جميع العامريين. ونتيجة لذلك قام البربر والعامريين بالتفكير في بديل للمهدي بشخصية أخرى من الأمويين أنفسهم، حيث كان المهدي يستقوي لكونه من الأمويين، ففكروا بأن يأتوا بآخر من الأمويين ومن نسل عبد الرحمن الناصر وكان اسمه سليمان ولقب نفسه بالمستعين بالله. فذهبوا إليه وأخبروه بأنهم سيساندوه ضد المهدي. فبدأ المهدي بقتل أشخاص من أقارب سليمان برغم من أنهم أنفسهم أقاربه.

استعانة كلاً من المهدي وسليمان بقوى خارجية

شعر سليمان بتفوق قوة المهدي على قوته، فاستعان سليمان والبربر بملك قشتالة. فقام المهدي بالاتصال بملك برشلونة وبدأ في الأتفاق معه ليسانده. ولكن الفرنجة رفضوا أن يحاربوا بعضهم البعض، واعتذر ملك قشتالة عن المساعدة. فأصبح المهدي وملك برشلونة ضد سليمان والبربر. ولكن اشترط ملك برشلونة عدة شروط على المهدي في مقابلة مساندته:

* بأن يعطيه مائة دينار ذهب عن كل يوم قتال.

* أن تسلم مدينة سالم والتي كانت تخرج منها كل الجيوش لمحاربة مملكة ليون والفرنجة.

* وأن تتسلم إمارة برشلونة جميع الغنائم من المعارك.

ووافق المهدي على تلك الشروط. وفي هذا الوقت بدأت تتوحد صفوف الإسبان ومملكة برشلونة وبدأوا يشعروا بالوحدة وأهميتها.

انتصر المهدي على سليمان وتحققت شروط مملكة برشلونة وتسلموا مدينة سالم. ولكن البربر قاموا بمزيد من الهجمات على قرطبة لتدميرها، وأدى ذلك لحرق مكتبة مخطوطات قرطبة. سيناريو يتكرر ويتكرر في عالمنا العربي ودولنا العربية الآن، نقع في نفس الأخطاء دون وعي أو تعلم من أخطاء السابقين.

لكن الأندلس بقت بعد هذه الأحداث أربعمائة عام فبرغم من بشاعة الحكام وسوء إداراتهم، كان المجتمع لايزال يرغم في النهوض ويؤمن بالتعايش فكان يعمل ويجد، وكان العلماء يحاولون الخروج بالناس من الظلمات وكان يأتي من آن لآخر قائد يقوم بالدولة ويدفعها إلى الأمام، ولكن أحداث السقوط برغم من ذلك كانت للأسف قد بدأت بالفعل.

قام بتحريرها: قافلة تفريغ الصوتيات – دار الترجمة

Amrkhaled.net© جميع حقوق النشر محفوظة

يمكن نشر ونسخ هذه المقالة بلا أي قيود إذا كانت للاستخدام الشخصي وطالما تم ذكر المصدر الأصلي لها أما في حالة أي أغراض أخري فيجب أن يتم الحصول على موافقة كتابية مسبقة من إدارة الموقع management@daraltarjama.com

----------------------------------

The Story of Andalusia

Dr. Amr Khaled

Ep 17

Reasons behind the Fall

Today’s episode is painful and sad; it reminds us of contemporary events. From the beginning of the episode you would expect from the narration of the events that al-Andalus would eventually fall. You would ask yourself why did they not stop the sedition at that time; it is the same reason that makes us today not stop sedition: it is the lack of the union of nation and of persistence. Prophet Muhammad (SAWS)1 says that sedition is dormant; May Allah, curse the one that awakens it. Only by unity and coexistence could we face it.

Beginnings

It all started from a mistake committed by Al-Hakam Al-Mostanser, son of Abdel-Rahman An-Naser. He crowned his twelve-year old son Hisham as the Caliph; and all the affairs of the country could be managed by the prime-minister until his son grew up. Of course his decision was very irrational. Someone once came to the Prophet Muhammad (SAWS) and asked him when is the day of judgment, the Prophet (SAWS) did not answer so that his companions thought that he did not hear the question; after the Prophet finished his talk, he asked about the one who asked about the day of judgment and answered his question; he replied that the day of judgment would occur when the unqualified persons would be in charge.

Al-Mansour Ibn-Abi-‘Amer was the prime minister at that time, and he managed the state and he was efficient in his role, but the problem still existed, who would rule if Al-Mansour died? When Al-Mansour died, his son ‘Abdel-Malek (also known as Al-Mozaffar) asked the Caliph (who was still an irresponsible young boy) to sign an approval that Al-Mansour would be the prime minister after his father. He ruled for seven years and made a lot of accomplishments and gained victory in battles with the kingdoms of Castile and Aragon (the capital of which is Barcelona). When ‘Abdel-Malek died, the consequences of the earlier mistake began to appear.

‘Abdel-Rahman who was the brother of ‘Abdel-Malek became the prime minister; he was totally different from his brother and father. He was a corrupt person and was always drunk. The Arabs by nature did not accept that kind of irresponsible ruler. ‘Abdel-Rahman began to put in charge unqualified persons from his ‘Amer clan (Al-‘Ameryeen); he also eliminated the Umayyad people, the Christians and the Spaniards. As for the Berbers, they were given many positions because of their technocratic skills. People’s hatred towards ‘Abdel-Rahman began to increase because of his behaviors and because of making the unqualified ‘Ameryeen in charge. Their hatred reached the utmost when ‘Abdel-Rahman made Hisham (the Caliph) sign him an approval that he would be the Caliph after him.

Popular Uprising

People’s rage made them unite and they deposed Hisham by force and made Al-Mahdy (one of the grand sons of ‘Abdel-Rahman An-Naser) to be the Caliph. Moreover, they killed ‘Abdel-Rahman after he returned back from his journey outside the country. Here the chaos started. Everything was in a mess; no one had the authority to rule people; and the major tragedy was the destruction of Cordoba. It was totally robbed and destroyed. There was no security so that people began to believe that the days of Al-‘Ameryeen (who were unqualified to rule) were better than theirs. Yet, people began to eliminate all who worked with Al-‘Ameryeen from any position in the country; they even eliminated the Berbers who were never the oppressors.

The country began to collapse as they set aside all the experts and made the unqualified in charge. They removed from the army and the important position all those who had experience. No wise persons spoke of unity or of assigning positions to the qualified. Cordoba was destroyed and Az-Zahraa was robbed by the Muslims’ own hands. We harm ourselves much more than the enemies harm us. Most of our problems are caused by internal issues not from external ones. Allah (SWT)2 says what can be translated as, “[…] And in case you are patient and pious, their plotting will harm you nothing […]” (TMQ3 3: 120).

Sedition Increases

Al-Mahdy hated the Berbers who held a lot of positions in the country as they were the experts. He began to oppress and isolate them from their titles; that led to the gradual fall of the country. Under this pressure, the Berbers and Al-‘Ameryeen began to think of an alternative to Al-Mahdy to be the Caliph. They knew that Al-Mahdy’s power came from being from the Umayyad family. Thus, they supported one of Umayyad family who is called Soliman in order to get the Caliph rule from Al-Mahdy. Soliman (who named himself Al-Mosta‘in Bi-Allah) fought Al-Mahdy and that led the latter to kill from Soliman’s close family members who were actually from Al-Mahdy’s also.

Here, the huge mistake was committed when Soliman felt that Al-Mahdy was more powerful than him. That made Soliman and the Berbers ask for the assistance of the King of Castile. As a result, Al-Mahdy contacted the King of Aragon (Barcelona), and asked for his help to face the other party. The Europeans were wiser than us; they refused to fight and face each other; so, the King of Castile refused to assist Soliman. The King of Aragon (Barcelona) made agreement with Al-Mahdy that he would assist him in return of: 100 golden Dinars for every day in the battle, 1 golden Dinar daily for every soldier in Barcelona’s army, surrendering of Salem city, and all the war booty would be taken by Barcelona’s army.

Meanwhile, the Spaniards began to understand the true meaning of their national unity. The battle started between Al-Mahdy and Soliman; Al-Mahdy gained victory and the money was taken by Barcelona’s army and they took over Salem city. Al-Mahdy regained his rule as Caliph. The Berbers did not surrender and they began to make attacks on Cordoba to destroy it more; they set fire on the library of manuscripts. All these events have reoccurred recently in our countries. History repeats itself but no one learn from the mistakes of others.

These events had occurred in 422 A.H.4, and Andalusia totally fell 892 A.H. It took 400 years for al-Andalus to fall because of some men who resisted and worked on preventing it from falling and because people had ethics and morals. People were productive and with good manners; there were still values such as coexistence and unity of nation. The Islamic preachers were stressing on how to build a successful society. Regardless of how corrupt the ruler is, the nation would never fall if the people are united, productive and with good manners.

Translated by: The English Convoy – Dar al-Tarjama

AmrKhaled.net © جميع حقوق النشر محفوظة

This Article may be published and duplicated freely for private purposes, as long as the original source is mentioned. For all other purposes you need to obtain the prior written approval of the website administration. For info: management@daraltarjama.com

__________________________________________________ ________________________

1 Salla Allah alayhe Wa Salam [All Prayers and Blessings of Allah be upon him] .

2 SWT = Subhanahu wa Ta'ala [Glorified and Exalted Be He].

3 TMQ=Translation of the Meaning of the Qur'an. This translation is for the realized meaning, so far, of the stated (Surah:Ayah) of the Qur'an. Reading the translated meaning of the Qur'an can never replace reading it in Arabic, the language in which it was revealed. This is from Dr. Ghali’s translation.

4 A.H = after hijrah of the Prophet (SAWS) from Makkah to Madinah in 622 A.D.

-----------------------------------

{L’histoire de l’Andalousie}

Episode 17: Les facteurs de chute de l'Andalousie et les événements de sédition

Au nom d'Allah le Tout Miséricordieux, le Très Miséricordieux ; Louange à Allah Seigneur de l'Univers ; et que la Bénédiction et la Paix soient accordées à notre maître, le Messager d’Allah.

Le Messager d'Allah (Bpsl) dit: "La sédition dort, maudit est celui qui la réveille" ceci ne s'applique pas uniquement à l'Andalousie, mais plutôt en tout temps et en tout lieu. Les événements de la sédition et les facteurs de chute incarnent la réalité de notre pays aujourd'hui. Il suffit juste de prendre connaissance de ces événements - et sans connaître la fin de l'histoire - pour prédire l'inéluctabilité de la chute.

Le début de la chute:

Les événements commencèrent par une erreur commise par Abul-Hakam Al-Moustansir Ibn Abdul Rahman Al-Nâssir qui insista à nommer son jeune fils de douze ans calife. On connait le hadith, quand un homme est venu demander au Messager d'Allah : "c'est quand l'heure du jour dernier?", il lui répondit: "quand la bonne personne n'est plus à la bonne place, attends l'heure dernière". Le tuteur, Mansour Ibn Abi Amir, prit les choses en main et conduit l'Etat sur la bonne voie, jusqu'à sa mort, puis vint son fils, Abdul Malik, alias Almuzaffar qui demanda au jeune calife, Hisham ibn Al-Hakam, de le nommer successeur à son père et prit le surnom d'Al-Muzaffar. Al- Muzaffar suit l'exemple de son père pendant sept ans et remporta toutes les batailles qu'il mena. Après sa mort, c'est son frère, Abdul Rahman Ibn Mansour Ibn Abi Amir qui prit, à son tour, les choses en main mais il n'était pas aussi droit et intègre que son père et son frère, c'était un libertin alcoolique qui n’était propre à rien, qui distribua les postes aux Amirînes et expulsa les autres. Il demanda ensuite à Hisham ibn Abi Al-Hakam de lui signer un accord stipulant sa succession au pouvoir ce que ce dernier accepta.

Le soulèvement du peuple

Ce fut la goutte d'eau qui a fait déborder le vase. Les gens sortirent de Cordoue, isolèrent Hisham ibn Abi Al-Hakam pendant le voyage de Abdul Rahman Ibn Mansour Ibn Abi Amir et nommèrent calife l'un des petits-fils de Abdul Rahman Al-Nâssir du nom d’Al-Mahdi. Abdul Rahman Ibn Mansour Ibn Abi Amir, rentrant de son voyage, fut tué.

Une tragédie commence, alors, avec le manque de sécurité et la destruction et le pillage de Cordoue et d'al-Zahrâ’. Al-Mahdi n'arrivait pas à bien prendre les choses en main, il n'y avait pas de calife, et personne ne prenait les rênes. Le sentiment d'insécurité fut tel que les gens déplorèrent le règne des Amiriens et ce fut l'une des pires périodes. Personne ne savait qui faisait avancer les choses, on commence par exclure et isoler quiconque ayant trait aux Amiriens même les Berbères. Le comble fut atteint lorsqu'ils appliquèrent le même principe dans l'armée et les postes importantes dans l'Etat et ils remplacèrent les éléments qui appartiennent aux Amiriens avec d'autres moins compétents. Ce fut la chute inéluctable de l'État à cause du recours à des gens incompétents et la non-transition des postes et des tâches comme elle se doit. Tout cela s'est passé à la suite de la perte des principes de coexistence et de cohésion, c'est ainsi que les musulmans s'autodétruisent et devinrent les vrais ennemis de leur état.

Suleyman Al-Musta’in-Billah

Al-Mahdi accède donc au poste de calife, mais il détestait les Berbères, pourtant tout ce qu'il leur reprochait c'était d'avoir travaillé avec les Banû Amir, il se mit alors à les persécuter et à les

opprimer, tout comme il fit preuve d'injustice envers les Amiriens et les destitua tous de leurs postes. En conséquence, les Berbères et les Amiriens pensèrent remplacer Al-Mahdi par une autre personnalité appartenant aux Omeyyades tout comme Al-Mahdi. Ils trouvèrent l'un des descendants d'Abdul Rahman Al-Nâssir appelé Suleyman qui prit le nom d'Al-Musta’in Billah. Ils allèrent le voir et lui dirent qu'ils le soutiendraient contre Al-Mahdi. Ce dernier commença alors à tuer des parents proches de Suleyman qui sont en même temps des parents à lui.

Le recours d'Al-Mahdi et de Suleyman à des forces externes:

Suleyman et les Berbères, réalisant la supériorité de la puissance d'Al Mahdi, durent avoir recours au roi de Castille. Al-Mahdi s'adressa alors au roi de Barcelone pour avoir son soutien. Mais les Francs refusèrent de se livrer bataille, et le roi de Castille s'excusa d'intervenir laissant Al-Mahdi et le roi de Barcelone affronter Suleyman et les Berbères. Le roi de Barcelone avait pourtant prévu plusieurs conditions pour accepter de soutenir Al-Mahdi :

* qu'il lui verse une centaine de dinars en or pour chaque journée de combat.

* qu'il lui livre la ville de Salem, d'où sortaient toutes les armées pour se battre contre le royaume de Léon et les Francs.

* que Barcelone aura droit à tout le butin des batailles.

Al-Mahdi accepta ces termes. A cette époque, les Espagnols et le Royaume de Barcelone commencèrent à unifier leurs rangs et à sentir l'importance de cette union.

Al-Mahdi le remporta sur Suleyman et exécuta les conditions du Royaume de Barcelone qui reçut la ville de Salem. Mais les Berbères menèrent plusieurs attaques contre Cordoue ce qui mena à l'incendie de la bibliothèque de manuscrits de Cordoue. Un Scénario qui se répète jusqu'à nos jours dans le monde arabe. On n'arrête de retomber inconsciemment dans les mêmes erreurs sans rien apprendre des erreurs du passé.

L'Andalousie a survécu à ces événements, quatre cents années; ceci malgré les mauvais dirigeants et leur administration, la société se relevait toujours parce qu'elle croyait encore en la coexistence et le travail sérieux. Les érudits faisaient leur possible pour faire sortir les gens des ténèbres de l'ignorance et de temps en temps, il apparaissait un leader qui donnait une poussée aux choses dans la bonne direction, le déclin avait, cependant, commencé et la chute était une question de temps.

Traduitpar : La CaravaneFrançaise – Dar al-Tarjama

AmrKhaled.net © جميع حقوق النشر محفوظة

Cet article peutêtrepubliéoucopiésousuneformeinchangée pour des usages privésoupersonnels, à condition dementionnersa source d'origine. Tout autre usage de cet article sans uneautorisationécritepréalable de la partdel'Administration du site eststrictementinterdit.

Pour plus d’informations:management@daraltarjama.com